De implementatie van de Europese SMB-richtlijn in de Nederlandse Wet milieubeheer is aanstaande. Daarmee komt een eind aan een overgangsperiode die onzekerheden en onduidelijkheden met zich meebracht, maar toch soepel is verlopen.
TOETS030615Hetheeftlangopzichlatenwachten,maarwaarschijnlijkzullenop1oktober2006denieuwe Wet milieubeheer en het nieuweBesluit m.e.r. 2006 in werking treden. Vanaf diedatumgaanweinNederlandwerkenmetbegrip-pen als plan-m.e.r. en besluit-m.e.r. en kent hetBesluitm.e.r.voortaanvierkolommen,teweteneenextrakolomvoorSMB-plichtigeplannen.DaarmeeisdeSMB-richtlijn(2001/42/EG)eindelijkomgezetindeNederlandsewetgeving.MaardeSMB-richtlijnhad al rechtstreekse werking vanaf 21 juli 2004.SindsdiedatumzijnerookaldenodigeSMB'suit-gevoerdvoorallerleiplannenenprogramma's.Er werden al allerlei MER'en gemaakt voorverschillende plannen ? van afvalplannen totstreekplannen?waarvoornudaneenSMB-plichtgeldt.Voordem.e.r.-praktijkinNederlandisSMBdus geen totaal nieuw verschijnsel. MisschienverklaartdiebekendheidmetMER'envoorplannenook wel de soepele wijze waarop SMB al isingevoerd, zonder dat er bijbehorende wetgevingwasgeregeld.Ditbetekentoverigensgeenpleidooivoordezewettelozeaanpak.Wantdoordaternietswas geregeld, ontstond er veel onzekerheid endaardoor kwamen er veel extra vragen op deCommissie voor de m.e.r. af over SMB. Voor eengoedwerkendeSMB-praktijkishetgewoonnodigdaterduidelijkeprocedureregelszijn.Hetideedatje regels wel kunt afschaffen, omdat het in depraktijk allemaal zo goed loopt, is zacht gezegdtamelijk onverstandig. Wanneer in het strafrechteenbepaaldmisdrijfsterkafneemt,isdatnatuurlijkooknooiteenredenomeenwettelijkebepalingteschrappen.Procedureleregelszijnnodigomrechtszekerheidteverschaffen.EenEuropeserichtlijnvoorzietnietinprocedureleregels,omdatdatnutypischdetaakisvan de lidstaten bij het implementeren vanrichtlijnen.NaasthetfeitdatSMB?plan-m.e.r.?nuvastepraktijkaanhetwordenisinNederland,isertotophedennietsveranderdaande`oude'm.e.r.-situatie.M.e.r.voorprojectenisnogsteedshetzelfdegebleven,maarvaltstraksonderde`besluit-m.e.r.-procedure' van de nieuwe Wet milieubeheer. Allereguliere m.e.r.-vereisten zijn op plan-m.e.r. nogsteeds van toepassing, zoals een concreetvoorgeschrevenrichtlijnenfasemeteenadviesvandeCommissievoordem.e.r.enookinspraak.Utrechtse binnenstadIn2005inhetseptembernummervankenMERkenhebben Chris Backes en ik in een interviewaangegevendathetwaarschijnlijkwelzalmeevallenmet de SMB-jurisprudentie, omdat tegen veelplannenenprogramma'sgeendirectbezwaarenberoepopenstaat.Tochziejenualdatappellantenook de SMB-plicht op de korrel nemen. In eenrecente uitspraak van de Afdeling bestuursrecht-spraak (van 5 juli jl.) over een bestemmingsplanvoor de Utrechtse binnenstad (foto) hebben deappellanten ook erop gewezen dat er geen SMBwasuitgevoerd,terwijldatvolgensdeappellantenwelhadgemoeten.DeAfdelingoordeeltalsvolgt:"Daargelatendevraagofeenrechtstreeksberoepop de SMB-richtlijn kan worden gedaan, is deverplichting tot het uitvoeren van een milieu-beoordeling,ingevolgeartikel13,derdelid,vandeSMB-richtlijn, van toepassing op plannen enprogramma's waarvoor de eerste formele voor-bereidendehandelingplaatsvindtna21juli2004,dan wel plannen en programma's waarvoor deeersteformelevoorbereidendehandelingv??rdezedatum plaatsvindt en die later dan vierentwintigmaandennadattijdstipwordenaangenomenofingediend ten behoeve van wetgeving. In aan-merkinggenomendatdeopenbarekennisgevingvan het ontwerp-bestemmingsplan op 30 juni2004 heeft plaatsgevonden en het plan op9december2004isvastgesteld,isdeSMB-richtlijnnietvantoepassing,zodathieruitgeenverplichtingvoortvloeiteenmilieubeoordelinguittevoeren."DeAfdelinghoudtnogweleenslagomdearmofer wel een direct beroep op de SMB-richtlijn kanworden gedaan. Er was hier overigens wel eenm.e.r.-proceduredoorlopenendanisdeoplossingheel simpel: zet gewoon `MER/SMB' op hetmilieurapport en het grootste juridische SMB-probleem is van tafel. In het rapport dient danvervolgens nog wel een toelichting gegeven tewordenopdeSMB-plicht.Maarmetdezesimpeleoplossingkunnenveelonnodigeproblemenwordenvoorkomen.Zeer actueelEen praktijkvoorbeeld van een SMB-probleem:gemeenten stellen bestemmingsplannen voor hetbuitengebied vast, waardoor wijzigingen enuitbreidingenmogelijkwordendienognietopdatmoment gerealiseerd worden, maar wel laterkunnen leiden tot bijvoorbeeld passende be-oordelingenomdaternatuurgebiedenindenabijeomgeving liggen. Eigenlijk zou die passendebeoordelingaltenbehoevevandevaststellingvandatbestemmingsplanuitgevoerdmoetenworden,wanthetbestemmingsplanmaakthetnamelijkalmogelijk.GelijktijdigiserdanooksprakevaneenSMB-plicht,lijktmij.Behandelde uitspraakABRvS, 5 juli 2006, nr. 200507743/1 (zie: www.raadvanstate.nl)SMB-jURISPRUDENTIEjurisprudentieDeimplementatievandeEuropeseSMB-richtlijnindeNederlandseWetmilieubeheerisaanstaande.Daarmeekomteeneindaaneenovergangsperiodedieonzekerhedenenonduidelijkhedenmetzichmeebracht,maartochsoepelisverlopen.StevenPietersMr.S.Pieters,werkzaambijdeCommissievoordem.e.r.,schreefdezebijdrageoppersoonlijketitel.Foto: m. notA
Reacties