Vanaf 26 oktober wordt in Helmond een proef uitgevoerd om te bekijken of door aanpassing van de verkeerslichten, de luchtkwaliteit kan worden verbeterd.
Het idee is dat door de aanpassing van de verkeerslichten, het de bedoeling is dat het verkeer beter kan doorstromen. Het hoeft dus minder te remmen en op te trekken, waardoor er minder uitlaatgassen en fijnstof in de lucht komen. Op borden langs de weg staat straks aangegeven welke adviessnelheid moet worden aangehouden om niet te hoeven stoppen bij de verkeerslichten. In sommige gevallen is er geen snelheidsadvies, maar een bord met een rode streep door het groenegolfsymbool. In dat geval kan de regeling bij het kruispunt geen groen licht garanderen. Op de zijtakken van het kruispunt moet het verkeer wel rekening houden met langere wachttijden.
DTV Consultants gaat continu gegevens verzamelen om de prestatie van de regeling te kunnen beoordelen. De proefperiode loopt tot eind dit jaar. Volgens de eerste laboratoriumtesten kan de uitstoot van CO2 met zes procent worden verminderd, wat voor dit kruispunt neerkomt op 137 ton CO2-besparing per jaar. Buiten het milieu-aspect bevordert de regeling de doorstroming en comfort voor het verkeer op de hoofdweg, in dit geval de Europaweg. De proef wordt uitgevoerd op het kruispunt Europaweg – Brandevoortsedreef in Helmond.
De verkeersregeling is ontwikkeld door adviesbureau DTV Consultants in het kader van het subsidieprogramma 'Innovaties voor luchtkwaliteit' van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en de provincie Noord-Brabant. De gemeente Helmond werkt mee aan deze proef om nieuwe ontwikkelingen op het gebied van automotive en mobiliteit te stimuleren.
Reacties