Doordat er nieuwe milieu-informatie beschikbaar is, kan nu een besluit worden genomen over de luchthaven Maastricht Aachen. De te verwachten geluidhinder, de veiligheidsrisico’s en de effecten op natuur zijn in beeld gebracht door de Commissie voor de m.e.r.. Uit de nieuwe informatie blijkt dat beperking van het aantal vluchten en een gewijzigde vlootsamenstelling nodig zijn om aan de normen te kunnen voldoen.
De nieuwe analyse geeft een duidelijk beeld van de te verwachten gevolgen voor de geluidbelasting, de externe veiligheid, de luchtkwaliteit en de natuur. Het uitfaseren van verouderde vliegtuigen en het verlagen van het aantal vliegtuigbewegingen met 16 procent, blijkt nodig om te kunnen voldoen aan de veiligheidsnormen. De Commissie voor de m.e.r. adviseert om bij het besluit de geluideffecten ook uit te drukken in de nieuwe dosismaat (Lden). Deze nieuwe maat geeft namelijk een beter beeld in de hinder door vliegtuiglawaai.
De nieuwe informatie maakt voldoende aannemelijk dat geluid en beweging geen effecten zullen hebben op de natuurgebieden die onder de aan- en uitvliegroutes van de luchthaven liggen. Ze maakt ook duidelijk dat met de voorgestelde maatregelen effecten van de toegenomen stikstofdepositie op natuur voorkomen kunnen worden.
Einde 2004 werd voor de luchthaven Maastricht Aachen Airport een nieuwe aanwijzing van kracht, die de indeling en het gebruik van het luchtvaartterrein regelt. Ook legt de aanwijzing geluidszones vast voor groot en klein vliegverkeer. De Raad van State vernietigde in 2008 het besluit over de aanwijzing. Ondertussen kan de luchthaven wel overeenkomstig die aanwijzing worden gebruikt. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu moet nu een nieuwe beslissing nemen. Hiervoor is een deel van de milieu-informatie geactualiseerd en is aan de Commissie voor de m.e.r. gevraagd advies uit te brengen over de kwaliteit van de informatie.
Reacties