Ruim tien jaar lang verzorgde Steven Pieters de jurisprudentierubriek voor eerst kenMERken en later TOETS. Dit is zijn laatste bijdrage. Want per 1 oktober 2008 is Steven Pieters gaan werken als Officier van Justitie bij het Openbaar Ministerie.
TOETS050811Metveelplezierhebikaltijdmijntweemaandelijksestukje geschreven voor kenMERken en TOETS.Gelukkighadiknooitlastvanwritersblock.Ikhadaltijd maar ??n invalshoek: wat betekent dezerechterlijke uitspraak voor de m.e.r.-praktijk?In geval van een neutrale of positieve bijdragereageerde ik met instemming. In geval van mijninschattingdaterweleensellendevanzoukunnenkomen,kwamikmet(somsscherpe)kritiek.GefaseerdVooraldeLeeuwarden-Zuid-uitspraken1hebikergscherpbekritiseerd,omdatikbijdieuitsprakendeinschatting maakte dat daardoor het instrumentm.e.r. ernstig werd beschadigd. Ik vind ook nogsteeds dat de gemeente Leeuwarden het m.e.r.-instrument bij de ontwikkeling van de woning-bouwlocatie Leeuwarden-Zuid uitstekend heeftgehanteerd:eersteeenglobaalMERvoordege-helewoningbouwlocatiewaarindebelangrijkstemilieugevolgenwerdenbeschreven,endaarnaeengefaseerde aanpak waarbij door middel van eenoplegnotitieperdeelontwikkelingwerdingezoomd.VooralinhetlichtvanhetarrestDelenaWellsvanhet Europese Hof2 denk ik dat er juridisch ookaanknopingspuntenwarenomdegefaseerdeaanpak? en daarmee het gefaseerd aanleveren van delenvandem.e.r.-informatie?nadrukkelijkwelteom-armen. Dankzij de invoering van plan-m.e.r. (SMB)bestaaternuwettelijkeengefaseerdm.e.r.-stelsel.Maar in 2005 had de Afdeling ? met alle respectvoorhaaruiterstmoeilijkewerk?ooktoteenanderoordeelkunnenkomen,waarmeedem.e.r.-praktijkwelgoedzouwordengefaciliteerd.Overigens staat nergens in artikel 7.10 Wm datde milieu-informatie zo concreet en gedetailleerdmogelijkmoetzijn.Deinsteekquam.e.r.-informatiedientvolgensmijtezijndatdeinformatierelevantis voor de bestuurlijke besluitvorming. Daarbij zijnonderbouwde conclusies belangrijker dan detailstotachterdekomma.Welhoopiktenzeerstedatik met deze rubriek een positieve bijdrage hebgeleverd aan een betere m.e.r.-praktijk en dat iku een beetje heb kunnen helpen met de somsweerbarstigejuridischevragenenproblemen.Modernisering m.e.r.Waarstaanwenumetm.e.r.enwaargaanwenaartoe? De afgelopen tijd is zowel de wettekst(hoofdstuk7Wm)alshetBesluitm.e.r.(AMvB)zeerregelmatig gewijzigd. Het voortdurend wijzigenvandebestaanderegelsstaatopnummer1vandetop10vangrootsteergernissenvandemensendiein de praktijk met regelgeving moeten werken.Onder het mom van vereenvoudiging en lasten-verlichting is het huidige m.e.r.-systeem er com-plexeropgeworden,isdewettekstendeBesluitm.e.r.-tekst ingewikkelder geworden (hoezo ver-eenvoudiging?)enmoetervoortaanvakerm.e.r.wordengedaan(hoezolastenverlichting?).Maar het moderniseringstraject is nog niet vol-tooid.Duserkunnennog?onderhetmomvanmodernisering?denodigeverbeteringenwordenaangebracht. Ik maak graag van de gelegenheidgebruikomvanuitdem.e.r.-praktijkeenwensen-lijstjeoptafelteleggen.1.Werk met ??n uniform m.e.r.-systeem (en dusnietmet2?3m.e.r.-systemen:1.besluit-m.e.r.;2. plan-m.e.r. zonder Commissie en 3. plan-m.e.r.metCommissie).2.Maak een wettekst die voor de gemiddeldeuitvoerende ambtenaar begrijpelijk is en duszo min mogelijk onleesbare doorverwijzingenheeft.3.Ga uit van een m.e.r.-systeem met voldoendechecks and balances, zodat de kwaliteit vande m.e.r.-informatie gegarandeerd is, vooralbij complexe en gevoelige projecten (andershebjeeenduurm.e.r.-systeemzonderkwaliteits-garantie).4.Richt het m.e.r.-systeem zo in dat de besluit-nemerseractiefbijbetrokkenwordenenm.e.r.vooraleenbestuursinstrumentwordtgerichtopnuttigeinformatievoorbesluitnemers,inplaatsvaneendeskundologeninstrument.5.E?n-op-??nimplementatievandem.e.r.-richt-lijnen betekent niet dat je de richtlijnen-tekstletterlijkmoetoverschrijven:richthetNederlandsem.e.r.-systeem zo in, dat het instrument m.e.r.optimaalwerktbinnendeNederlandsecontext.En een onsje meer (een kop erop) betekentsomsmeerdaneenkilowinst.MijnverzoekaanVROM:`ThinkandactBIG!'6.Besef dat een heldere en vooral praktischewettekst en Besluit m.e.r.-tekst ook de nodigejurisprudentie kan voork?men. Des te minderm.e.r.-jurisprudentie,destebeter,watmijbetreft.Tot slotM.e.r.iseenfantastischmilieui-nformatie-instru-ment.Maar?zoalsiederemachine?hetbehoeftafentoeonderhoudenbijstelling.M.e.r.staatenvaltbijdemensendiehetinstrumentgebruikenen bij het zichtbaar maken van het rendementvan m.e.r. Ook al zijn sommige preventieveeffectenvanm.e.r.onzichtbaar.Ikwensiedereendiebijm.e.r.betrokkenisheelveelsuccesenvooralpleziertoeengraagtotziens.Maarbijvoorkeurnietbinnenhetkadervanmijnnieuwebaan...jurisprudentieDELAATSTE...RuimtienjaarlangverzorgdeStevenPietersdejurisprudentierubriekvooreerstkenMERkenenlaterTOETS.Ditiszijnlaatstebijdrage.Wantper1oktober2008isStevenPietersgaanwerkenalsOfficiervanJustitiebijhetOpenbaarMinisterie.StevenPietersMr. S. Pieters (spieters@eia.nl), werkzaam bij deCommissie voor de m.e.r., schreef deze bijdrage oppersoonlijke titel.1 Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 9 februari 2005, zaaknr. 200401688/1 (JM 2005/35 m.nt. Pieters)en 21 september 2005, zaaknr. 200501095/1 (JM 2005/103 m.nt. Pieters).2 Europese Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap, 7 januari 2004, C-201/02, Delena Wells versus Secretary ofState for Transport, Local Government and the Regions inzake de steengroeve van Conygar Quarry.
Reacties