24 k e n m e r k e n 1 2 / 1 ; f e b r u a r i 2 0 0 5@ w e b m e r @Als iets de gemoederen heeft bezig-gehouden de afgelopen weken, danwaren het wel de gevolgen van dezeebeving in Zuidoost-Azi?. Afge-zien van het ontzaglijke leed en delangdurige en welhaast onherstel-bare ontwrichting, kun je je afvra-gen, wat de lessen voor de toe-komst moeten zijn. De gevolgenvan rampen lijken wel ontzagwek-kender en veel omvattender dan demilieugevolgen die we in het kadervan een MER aan de orde komen.Betekent dit nu dat we eigenlijkmet subtiliteiten bezig zijn metonze milieueffectrapporten of datwe meer aandacht moeten schenkenaan incidenten en risicobeheersingin plaats van operationele gevol-gen? Duidelijk is wel dat de be-schrijving van natuurrampen eneen op de toekomst gerichte reflec-tie thuis hoort op een strategischm.e.r.-niveau. De omvang vanrampen wordt goed zichtbaar bijhet openen van de zogenaamderampenpagina http://rampen.pagina.nl/. Ook http://woeste-aarde.pagina.nl/ bevat vele links die toe-gang geven tot uitgebreide infor-matie.De vraag waar een NederlandsMER zich nu op zou moeten rich-ten, wordt op deze websites nietbeantwoord. Een overzicht vanNederlandse rampsituaties van na1946 kan gevonden worden ophttp://www.zero-meridean.com-ramp_sel.html. Het gaat met nameover vliegtuigen en relatief kleineindustri?le incidenten. Afschuwe-lijke incidenten, maar het aantalslachtoffers (ruim 1000 per jaar)dat jaarlijks in het verkeer valt iseen aantal ordes hoger en gaat bij-WEBMERJ o o p M a r q u e n i eSamen werken aan een schone en veilige stad, een fraai dorpen een aantrekkelijk buitengebied. Een prettige woon- en werk-omgeving waarin welvaart, welzijn en milieu hand in handgaan en waarin ruimte wordt gegeven aan duurzaamheid.M.e.r. moet daarbij helpen. Heldere rapporten, duidelijke procedures en doorzichtige communicatie, ookmet het publiek. Met een aanpakdie bij uw doelen past. Als adviseur in het voortraject, als MER-opsteller enals regisseur. Voor meer over m.e.r., kijk op www.oranjewoud.nlVoor alle duidelijkheidHeerenveen ? Deventer ? Almere ? Rijswijk ? Capelle a/d IJssel ? Goes ? Oosterhout ? Geleen25k e n m e r k e n 1 2 / 1 ; f e b r u a r i 2 0 0 5@ w e b m e r @na ongemerkt voorbij. Daar dienje dan nog bij te tellen het aantaldoden (circa 3000 per jaar) tengevolge van luchtverontreiniging.Verkeer en vervoer zijn namelijkverantwoordelijk voor 70% vande stikstofoxiden, nog afgezienvan de stof- en roetdeeltjes. Deinformatie hierover op internet isopvallend schaars. Voor een beeldvan de atmosferische concentratiessurft men echter naar de site vande European Space Agency(www.esa.int). Het kaartje opwww.esa.int/export/esaEO/SEM340NKPZD_index_0.html spreekt25WEBMERboekdelen. De afbeeldingen zijn inredelijk hoge resolutie te downlo-aden.Wie meer zorg heeft over water-noden en stormvloeden vanaf hetjaar 1500 kan een overzichtvinden op het adreshttp://www.home.zonnet.nl/rampenpublicaties/watersnood%-20op%20jaar.htm. De site bevateen lijst van 642 publicaties uit deNederlandse Centrale Catalogus(NCC), over of naar aanleidingvan een watersnood of storm engesorteerd op jaar. De oudst be-schreven ramp is de Elizabeths-vloed van 1421 en het valt op hoevaak we niet zijn ondergelopen inde afgelopen eeuwen.Dit alles overziende zou je ver-wachten dat de risicokaarten dieper provincie uiterlijk in 2006beschikbaar moeten zijn ook welveel informatie zullen bevattenover overstromingsrisico's, ver-keersintensiteit en autobotsingen-dichtheid. De realiteit laat anderszien. De risicokaarten van Gronin-gen zijn goed te vinden via dealgemene provincie-website:http://www.provinciegroningen.nl/titel schrijver etc jaar plaatsDe oirsprong van Zuid-Holland met Reinier van Mourik; 1421 Zuid-Hollandde Ver?nderingen door Stormwinden Rotterdam 1775en hooge Watervloeden, zoo op St.Elizabeths Nacht, in den jare 1421,als anders, aan het Landt en de Rivierenver?orzaaktVerhandeling over de inbraak en overstrooming Jan Smits Jansz.; 1421 Zuidhollandschevan den grooten Zuid-hollandschen Waard op Dordrecht : Bluss? Waardden 18 november 1421 : voorgelezen op den en Van Braam 182229sten november 1821, in de vergadering van hetDordrechtse departement Tot Nut van 't AlgemeenStukken betreffende den stormvloed van 1530 Fruin, R.J.; Middelburg 1530 ZeelandIn: archief uitg. door het zeeuwsch gen. 1908der wetenschappen 1908risicokaart/. De kaarten van Fries-land zitten echter verstopt, nietachter de banner `risicokaart' diezo nu en dan in beeld verschijnt,maar achter het pull down menu`kaarten en statistieken'. Op zijnminst een verwarrende maniervan presenteren.Het eerste wat opvalt is dat dekaarten noch functioneel, nochgeografisch aansluiten. De groenehotels van Groningen zijn geel inFriesland, mijnbouwlocaties inGroningen worden aangeduid metde `N' van NAM en in Frieslandmet de `M' van mijnbouw. Gevaar-lijke kruisingen zijn helemaal niette vinden en voor een kaart metoverstromingsrisico's moet je ?je raadt het al ? naar de risicokaartvan Utrecht.Zijn de risicokaarten dan nuttigvoor het opstellen van een MER?Nou nee, niet echt. Het wiel isblijkbaar dertien keer opnieuwuitgevonden, of het geld moest op.Voor risicobestrijding werken dezeverschillende kaartstructuren alleenmaar verwarrend. Je kan echter welsnel een hotelletje vinden en ookvoor het vinden van een LPG-tank-station zijn ze een uitkomst. Nuttigvoor de ramptoerist! v
Reacties