De ministerraad heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ingestemd met het benoemen van drie innovatieve experimenten onder de Crisis- en herstelwet. Ook zijn drie categorieën projecten toegevoegd die kunnen profiteren van de versnelling van procedures in het kader van de Crisis- en herstelwet.
Op initiatief van Platform 31 kunnen een aantal gemeenten experimenteren met flexibele bestemmingsplannen. Het gaat om de gemeenten Amsterdam, Beuningen, Den Helder, Maastricht, Overbetuwe en Tynaarloo. Daarnaast zijn er twee innovatieve experimenten toegevoegd in de gemeenten Assen en Katwijk. Doordat twee bestemmingsplannen in deze gemeenten een verlengde looptijd van 20 in plaats van 10 jaar krijgen, kunnen de gemeenten flexibeler inspelen op veranderende omstandigheden. De nieuwe categorieën in de Crisis- en herstelwet zijn de aanleg van elektrische snellaadstations en van waterstoftankstations en de transformatie van kantoren en industriële gebouwen naar andere bestemmingen. Dergelijke initiatieven, die bijdragen aan duurzaamheid, kunnen nu sneller van de grond komen.
Het bedrijventerrein Amsterdam Connecting Trade (ACT)/A4 Zone West (een bedrijventerrein van 142 ha aan de zuidkant van Schiphol) en Schiphol Logistics Park (SLP) (een bedrijventerrein van 53 ha aan de zuidkant van Schiphol) zijn aangewezen als gebieden waar de gemeente gebruik kan maken van de bestuursrechtelijke versnellingsmogelijkheden van de Crisis- en herstelwet. Het besluit wordt nu naar de Tweede Kamer gestuurd voor reactie. Daarna wordt het om advies aan de Raad van State gezonden.
Bron: Rijksoverheid.nl
Reacties