Inlog auteurs
inloggen bij Toets
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
word lid
Home / Blogs

Gratis ondergronds parkeren bij het strand

Katwijk is een gemeente met een hoge m.e.r.-dichtheid. Dat moet wel vanwege de ligging midden tussen de Natura 2000-gebieden Meijendel/Berkenheide en Coepelduinen. Maar het geeft ook blijk van de milieubewuste beleidsvoorbereiding die de gemeente hanteert. De meest sneue m.e.r.-procedure betrof het opnieuw tijdelijk voor verkeer toegankelijk maken van een kort stukje klinkerstraat, de Cantineweg, in afwachting van een nieuwe permanente verbinding verderop. Volstaan kon worden met het weghalen van een paaltje, maar er was verzet van omwonenden. Zij grepen de ligging nabij de Natura2000 aan om verkeerstoename in hun woongebied tegen te gaan. De procedure startte in 2010, het project belandde bij de rechter en toen ik in 2015 met pensioen ging was nog steeds niet duidelijk of het nu wel of niet ging lukken. Op deze procedure wil ik dus niet verder ingaan, want veel inspirerender was het project “Kustwerk Katwijk”.

Katwijk is een gezellige familiebadplaats met een relatief smalle, lage duinenrij waardoor er vanuit de bebouwing en de boulevard een goed zicht is op zee. Dat is bijzonder en bepaalt de ruimtelijke kwaliteit van deze badplaats in hoge mate. Het oude centrum van Katwijk aan Zee ligt laag in een oude duinkom. De rand van de duinkom loopt dwars door het centrum en is onderdeel van de primaire waterkering. Die waterkering voldoet niet aan de huidige veiligheidsnormen. Bovendien ligt een deel van het oude centrum van Katwijk dus buitendijks. Om deze onveilige situatie aan te pakken is het noodzakelijk om maatregelen te nemen. De centrale vraag was: hoe kunnen we de veiligheid van het achterland waarborgen en tegelijkertijd de bijzondere kwaliteit van Katwijk aan Zee behouden en versterken? In eerste instantie zijn diverse alternatieve oplossingsrichtingen bekeken:

  • qua ligging: bij zee, waardoor heel Katwijk binnendijks komt te liggen of bij de bestaande kering, waarbij een deel van Katwijk bij hoog water nog steeds natte voeten kan krijgen,
  • qua uitvoering: hard (stenen, keermuren), of zacht (zand) materiaal gebruiken.

Uiteindelijk is gekozen voor een combinatie van hard en zacht materiaal: een dijk die wordt afgedekt met duinzand: het alternatief Dijk-in-Duin. De belangrijkste reden om voor dit alternatief te kiezen is dat de relatie tussen dorp en zee het minst verstoord wordt. De kustversterking is vrij laag en smaller dan bij de zandige alternatieven en daardoor goed in te passen. Bovendien houdt dan heel Katwijk bij hoog water droge voeten.

De gemeente kampte echter ook met een groot tekort aan parkeerplaatsen en heeft de plannen van de provincie en het Waterschap benut om hier een oplossing voor te vinden: de dijk in duin zou ruimte kunnen bieden aan een overdekte parkeergarage met ruim 600 nieuwe parkeerplaatsen. Een briljant idee. De gemeente heeft de extra kosten van het bouwen van de garage ten opzicht van een gewone dijk op zich genomen. Een mooi voorbeeld van een win-win.

De uitvoering was een ingrijpende de operatie, maar in het eindbeeld is de garage goed ingepast (zie foto’s). En het mooiste komt nog: omdat het niet past in de geloofsovertuiging van de gemeente om op zondag zaken te doen en geld te verdienen, mag je op zondag zo maar gratis parkeren in deze prachtige garage. Een goede tip voor je eerstkomende strandwandeling?

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.