In het milieueffectrapport (MER) voor de Flanken van de Zuidas heeft de Commissie voor de m.e.r. zorgvuldig onderzoek gedaan naar de verkeersafwikkeling, geluid en luchtkwaliteit. Uit het rapport blijkt dat zonder het nemen van maatregelen er grote knelpunten zullen zijn op het vlak van geluidhinder als gevolg van het extra verkeer.
De gemeente Amsterdam wil de Zuidas verder ontwikkelen. Het gaat om grootschalige ontwikkeling van kantoren, woningen en diverse voorzieningen in de Flanken van de Zuidas. In het MER is helder aangeven dat zonder maatregelen ongeveer 30 procent van de gebruikers van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen zoals woningen en scholen, ernstig gehinderd worden door verkeersgeluid. De ligging van het plangebied direct aan de A10 is daar debet aan.
Het MER laat duidelijk zien dat maatregelen de hinder fors kunnen beperken. De keuze voor de precieze maatregelen wordt later bepaald. Een belangrijke factor daarbij is het plan om de A10 en de sporen (voor een deel) in een brede tunnel aan te leggen. Dit project ‘Zuidas Dok’ zal de geluidhinder sterk beperken.
De ontwikkeling van de Zuidas wordt gedurende een lange periode gefaseerd per bestemmingsplangebied verder uitgewerkt. De meeste milieueffecten reiken verder dan alleen één bestemmingsplangebied. Om negatieve effecten zoveel mogelijk te voorkomen is goede afstemming van de afzonderlijke bestemmingsplannen en de planvorming rond het Dok nodig.
Reacties