De provincie Groningen laat een tussentijds onderzoek uitvoeren naar de voor- en nadelen van een eventueel tracé van een buizenzone langs de N33. De Stichting Buizenzone Eemsdelta wil een buizenzone aanleggen tussen de Eemshaven en Delfzijl. Voor drie tracés zijn al een MER, een Landbouw Effect Rapport (LER) en een Maatschappelijke Kosten-batenanalyse opgesteld.
Het gaat om de tracés het Leermenstracé, het Holwierdetracé en het Eems-Dollardtracé. Uit inspraakreacties op deze rapporten kwam meerdere malen de suggestie naar voren om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van een tracé langs de N33. Deze suggestie neemt het college van GS nu over.
Op basis van de uitkomsten van het tussentijdse onderzoek bepaalt het college van GS of een tracé langs N33 daadwerkelijk als volwaardig nieuw alternatief in het kader van het MER en het LER moet worden toegevoegd en onderzocht. Het onderzoek wordt begin 2012 uitgevoerd.
In het onderzoek wordt onder andere gekeken of het technisch haalbaar is om een buizenzone langs de N33 aan te leggen. Ook komen de voor- en nadelen van een bundeling van de buizenzone langs de N33 aan bod. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van de buizenzone voor de ruimte, externe veiligheid en het milieu en wordt gekeken naar de kosten. Als naar aanleiding van het onderzoek blijkt dat een tracé langs de N33 moet worden toegevoegd aan het MER en LER, dan worden de betrokkenen in het gebied geïnformeerd.
Reacties