Inlog auteurs
inloggen bij Toets
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
word lid
Home / Nieuws

Tracébesluit station Arnhem opnieuw

31 augustus 2011

Er moet een nieuw tracébesluit komen voor de renovatie en uitbreiding van het sporencomplex bij het NS-station in Arnhem. Dat heeft de Raad van State 31 augustus besloten.

Omwonenden, de wijkvereniging en anderen hebben vanaf het begin bezwaar gemaakt tegen het besluit Sporen in Arnhem. Zij vrezen onder meer geluidsoverlast en trillingshinder. Dat laatste is de hoogste bestuursrechter met hen eens: minister Schultz van Haegen (I&M) heeft te veel onzekerheid laten bestaan over de mate van trillingshinder die omwonenden zullen ondervinden en daarom is het hele tracébesluit vernietigd. De minister krijgt 26 weken de tijd om een nieuw besluit te nemen.

Meer sporen

Bij Arnhem zijn meer sporen aangelegd om een hogesnelheidslijn en extra goederenvervoer richting Duitsland mogelijk te maken. Het karwei heeft enorm veel vertraging opgelopen, maar zou nu in september helemaal zijn afgerond. De omgeving van het Arnhemse station is al jaren een grote bouwput, tot ergernis van omwonenden en reizigers. Aan de westkant van het station werkte ProRail aan vergroting van de capaciteit, onder meer door een ongelijkvloerse kruising voor treinen naar Nijmegen en Utrecht.

Maximumsnelheid

Afgelopen januari tikte de Raad van State de minister ook al op de vingers. Verwachtingen over het toekomstige reizigers- en goederenvervoer waren niet goed gemotiveerd. Ook wilde de bestuursrechter meer duidelijkheid over de maximumsnelheid van goederentreinen. Zolang er geen nieuw tracébesluit is, mogen goederentreinen op het traject 's nachts niet harder rijden dan 40 kilometer per uur. Dit omdat harder rijden, zoals de minister wilde, de trillingssterkte nog verhoogt, zo heeft de Raad van State nu bepaald.

Bron: Cobouw

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.