De maatregelen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren hebben effect. Zo is de uitstoot van roet in ruim een jaar tijd met maar liefst 29 procent afgenomen (19% door de maatregelen; 10% vooral omdat mensen schonere auto’s kopen).
Deze afname is gemeten in de periode oktober 2015 tot november 2016. Ook de uitstoot van stikstofdioxide ging in de genoemde periode omlaag; met 12 procent. De gemeente is vooral blij dat er minder roet in de Rotterdamse lucht zit. Roetdeeltjes zijn klein en kunnen diep doordringen in de longen en in de bloedvaten. Dat kan er zelfs voor zorgen dat mensen vroegtijdig overlijden. De helft van de concentratie roet in de lucht op de meest drukke wegen in de stad wordt veroorzaakt door auto’s, busjes en ander gemotoriseerd verkeer. Ook de sloopregeling blijkt aan te slaan. Tot eind vorig jaar hebben ruim 5.000 Rotterdammers hun vieze auto voor de sloop aangeboden. Goed nieuws is ook dat het aantal diesel-personenauto’s dat ouder is dan 2001 sinds vorig jaar ‘spectaculair’ is gedaald in Rotterdam. Dit zijn namelijk de grootste roetuitstoters. Deze daling is vele malen sterker dan in andere steden. Uit onderzoeken blijkt ook dat er buiten de milieuzone minder vervuilende auto’s zijn. Dat betekent dat heel Rotterdam profiteert van de maatregelen.
Elektrische auto’s
Ook het grotere aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s heeft bijgedragen aan de schonere lucht. Eind vorig jaar waren er ruim 2.000 van dit soort punten. Tot en met 2018 zal dit aantal verdubbelen. De wethouder ziet ook dat het stimuleren van het fietsverkeer en het openbaar vervoer belangrijk zijn voor de luchtkwaliteit. Dit moet er mede voor zorgen dat meer Rotterdammers hun auto vaker laten staan. Verder geeft de gemeente het goede voorbeeld door gemeentelijke voertuigen in te zetten die minder vervuiling veroorzaken.
Reacties