Met ingang van 28 september jl. is zowel een gewijzigd hoofdstuk 7 van de Wet milieubeheer in werking getreden, alsmede een nieuw Besluit milieueffectrapportage.
TOETS050625Hoofdstuk7vandeWetmilieubeheer(Wm)isbinnentweejaartijddriekeeraangepast.Indezomervan2005heeftdeinvoeringvandeuniformeopenbarevoorbereidingsprocedure(uov) ook tot procedurele aanpassingen van dem.e.r.-proceduregeleid,metnameophetpuntvaninspraak en termijnen. Op 12 oktober 2005 is deWmwederomgewijzigd,waarbijhetervooralomginghetEuropeesrechtelijkebegrip`milieu'correctomtezettenindeNederlandsewet,maarooknogwat andere wijzigingen waaronder de grondslagvoordem.e.r.-beoordelingsplicht.Enop28septem-ber van dit jaar ? ruim twee jaar na de beoogdeimplementatiedatumvandeSMB-richtlijnvan21juli2004?ishoofdstuk7wederomaangepast.Het Besluit m.e.r. kent nog meer wijzigingen. In1999 is een grote wijziging van het Besluit m.e.r.1994 doorgevoerd. Daarna vonden er grotere enkleinerewijzigingenplaatsin2002,2004en2005.WatmijbetreftallemaalwijzigingenvanhetoudeBesluitm.e.r.1994.Metingangvan28september2006isersprakevaneenanderBesluitm.e.r.door-dat er nu met een 4-kolommen-stelsel wordt ge-werkt.HetlijktmijdanooklogischvoortaanvanhetBesluitm.e.r.2006tespreken.In2005isinhetbladHandhavingaandachtbesteedaanergernissenoverhandhavingenuitvoeringvanregelgeving.Opnummer1indetop-10vangroteergernissenstaat:regelswijzigenvoortdurend!Ookindem.e.r.-praktijkmerkikdezegroteergernismetbetrekking tot de vele wijzigingen van de m.e.r.-regelgeving. En zelfs onze hoogste rechter ? deAfdeling bestuursrechtspraak ? is soms het spoorbijster.Ineenuitspraakvan4oktober2006wordtnoch onder het overgangsrecht noch onder hetkopje `Milieueffectbeoordeling' melding gemaaktvandeWm-wetswijzigingdieop12oktober2005inwerking is getreden, terwijl het in die uitspraakbestredenbesluitop12oktober2005isgenomen.Indieniemanddoordebomenhetactuelem.e.r.-bosnietmeerziet,bevindthijzichingoedgezelschap.Wijzigingen Hoofdstuk 7 WmOverdeimplementatievandeSMB-richtlijn(richtlijn2001/42/EG)isinditbladalheelveelgeschreven. Ik zal mij hier vooral beperken totwat meer technisch juridische problemen en watachterliggendeintenties.DeSMB-plichtheetsinds28 september plan-m.e.r.-plicht. De nieuwe wetkent twee m.e.r.-vormen: plan-m.e.r. en besluit-m.e.r.waarbijdem.e.r.-procedurevooreenbesluit-m.e.r.altijdaaneenconcreetprojectisgekoppeld.In de praktijk zal het begrip SMB-plicht geheelkomentevervallen.Binnenhoofdstuk7vandeWmisconsequentonderscheidgemaakttussenplan-m.e.r. en besluit-m.e.r. waardoor de opzet van dithoofdstuk ingewikkelder is geworden. Bij iederwetsartikelinditnieuwehoofdstuk7moetaltijddevraaggesteldworden:slaatditartikelopplan-m.e.r.ofopbesluit-m.e.r.?Deuiteindelijkeplan-m.e.r.-plichtenbesluit-m.e.r.-plicht zijn vastgelegd in het nieuwe Besluit m.e.r.2006.Op??nplan-m.e.r.-plichtna.Inartikel7.2a,eerstelid,Wmisvastgelegddatingevalervooreenwettelijk voorgeschreven plan een passendebeoordelinggemaaktmoetworden,erindiesituatieooksprakeisvaneenplan-m.e.r.-plicht.Echter,indit Wm-artikel wordt abusievelijk verwezen naarartikel19fvandeNatuurbeschermingswet.Dithadartikel 19j (passende beoordeling voor plannen)moetenzijn.Dezeverkeerdeverwijzinglevertindem.e.r.-praktijkdenodigeproblemenop.Besluit m.e.r. 2006Het Besluit m.e.r. 2006 kent dus 4 kolommen:kolom 1 en kolom 2 zijn ongewijzigd gebleven.In kolom 3 staan allemaal plannen genoemd,waarvoor mogelijk een plan-m.e.r.-plicht geldt.Dit betreft eigenlijk een soort van beoordelings-plicht, omdat de plan-m.e.r.-plicht alleen aan deorde is indien het in kolom 3 genoemde plan`kaderstellend' is voor naderhand m.e.r.-plichtigeof m.e.r.-beoordelingsplichtige activiteiten. Hetbevoegd gezag dient dus te beoordelen of hetdesbetreffendeplan`kaderstellend'is.Nuisernietzeer snel sprake van kaderstelling, want er moetwel sprake zijn van voldoende concreetheid. Ditis in lijn met wat de Europese regelgever heeftbeoogd. Niet ieder plan is zomaar plan-m.e.r.-plichtig.Voordem.e.r.-praktijkzalhetevenwennenzijnmetdezenieuweplan-m.e.r.-beoordelingsplicht,diezowelisgekoppeldaanalleC-lijstactiviteiten(onderdeel C van de bijlage behorende bij hetBesluitm.e.r.)alsaanalleD-lijstactiviteiten.Pasop:ergeldtookeenplan-m.e.r.-plichtindienhetplankaderstellendisvoornaderhandtenemenm.e.r.-beoordelingsplichtigebesluiten,ongeachtoferaldannietgekozenwordtvoorhetlatenmakenvaneen MER voor die m.e.r.-beoordelingsplichtigeactiviteit.Waar kunt u terecht voor vragen?De nieuwe m.e.r.-regelgeving roept vele vragenop.VooralgemenevragenkuntuterechtbijInfo-mil(070-3735575).IngevalvanprojectspecifiekevragenkuntuzichwendentotdeCommissievoordem.e.r.(030-2347666).Voorallerleianderevra-genkuntuookopdewebsitevanhetministerievanVROMkijken:www.vrom.nl.Behandelde uitspraak? ABRvS, 4 oktober 2006, nr. 200509908/1WIjzIGINGWETMIlIEuBEHEERjurisprudentieMetingangvan28septemberjl.iszoweleengewijzigdhoofdstuk7vandeWetmilieubeheerinwerkinggetreden,alsmedeeennieuwBesluitmilieueffectrapportageStevenPietersMr.S.Pieters,werkzaambijdeCommissievoordem.e.r.,schreefdezebijdrageoppersoonlijketitel.FOTO:SEANNEL
Reacties